انواع اینورتر جوشکاری

انواع-اینورتر-جوشکاری-هیوندای

انواع اینورتر جوشکاری

جوشکاری یک فرآیند تولیدی است که طی این فرآیند مواد، که معمولاً فلزات یا ترموپلاستیک‌ها هستند با استفاده از حرارت بسیار زیاد ذوب می شوند و پس از سرد شدن و ایجاد همجوشی به یکدیگر پیوند داده خواهند شد. جوشکاری با روش های دمای پایین مانند لحیم کاری که در آن فلز پایه را ذوب نمی کنند بسیار متفاوت است.

طی فرآیند جوشکاری، معمولا فلز پرکننده به محل اتصال اضافه می‌ شود تا حوضچه‌ ای از فلز مذاب را تشکیل دهد که پس از سرد شدن، اتصالی ایجاد نماید که با توجه به پیکربندی جوش، قوی‌ تر از فلز پایه باشد. به طور کلی، از منابع بسیار زیادی می توان برای جوشکاری استفاده کرد، از جمله شعله گاز، قوس الکتریکی، لیزر، پرتو الکترونی، اصطکاک و اولتراسوند.

خواندنی ها :

خرید اینورتر هیوندای

انواع اینورتر جوشکاری

 

معرفی اینورترهای جوشکاری

به طور اساسی، برای انجام جوشکاری به تعدادی ابزار ویژه این حرفه مانند چکش، انبر، الکترود، عینک جوشکاری و دستگاه جوش نیاز دارید. در صنعت جوشکاری براساس نوع فرآیند جوشکاری از چندین نوع دستگاه جوش استفاده می شود. معمولا در این صنعت روش ها و دستگاه های مختلف جوشکاری در اختیار افراد حرفه ای و مبتدی قرار دارد. برخی از دستگاه های جوشکاری دستی و برخی دیگر با کامپیوتر کنترل می شوند.

امروزه، دستگاه های جوشکاری نوینی راهی بازار شده اند که می توان گفت جدیدترین و پیشرفته ترین نسل دستگاه های جوشکاری محسوب می شوند. این دستگاه ها که به اینورترهای جوشکاری شهرت دارند دارای ویژگی هایی هستند که فرآیند جوشکاری را بسیار ساده و راحت کرده اند و تا حدود بسیار زیادی توانسته اند هزینه های جوشکاری را کاهش دهند. برای افرادی که با این قبیل دستگاه های جوشکاری آشنایی چندانی ندارند باید بگوییم که اینورتر یک سیستم الکترونیکی است که به منظور تنظیم ولتاژ از آن استفاده می شود. به طور کلی، دستگاه های جوش اینورتر، منبع تغذیه AC را به یک ولتاژ خروجی قابل استفاده کمتر تبدیل می کنند، به عنوان مثال، آنها قادرند ولتاژ را از منبع تغذیه 240 ولت متناوب به خروجی 20 ولت DC تبدیل نمایند.

معمولا دستگاه‌ های مبتنی بر اینورتر از یک سری قطعات الکترونیکی برای تبدیل نیرو استفاده می‌کنند، و این درست بر خلاف دستگاه ‌های مبتنی بر ترانسفورماتور معمولی است که عمدتاً برای تنظیم ولتاژ به یک ترانسفورماتور بزرگ وابسته هستند.

انواع-اینورتر-جوشکاری
انواع-اینورتر-جوشکاری

انواع مختلف اینورترهای جوشکاری با توجه به کاربرد آنها

به طور کلی، اینورترهای جوشکاری دارای انواع مختلفی هستند که متناسب با سطوح مختلف جوشکاری باید از دستگاه جوش متناسب با آنها استفاده کرد. از جمله شیوه های جوشکاری می توان به روش های جوشکاری تیگ، میگ و MMA اشاره کرد. در ادامه به شرح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

 

اینوتر جوشکاری تیگ یا آرگون

معمولا از جوشکاری به شیوه تیگ برای جوش دادن فولادهای پرکربن، پر آلیاژ، مس، منیزیوم، آلومنیوم و بسیاری فلزات دیگر استفاده می شود. این روش معمولا مقاوم ترین و تخصصی ترین نوع جوشکاری در این صنعت به حساب می آید. در این روش، معمولا از گاز آرگون که یک گاز خنثی است، برای جوشکاری استفاده می شود. زیرا گاز آرگون از طریق مانع شدن از نفوذ اکسیژن در محل جوش، کیفیت جوش بسیار مطلوبی را فراهم می کند. اینورترهایی که با روش تیگ کار می کنند دارای دو نوع AC و DC هستند. اساسا جوشکاری فلزاتی نظیر آلومنیوم و منیزیوم با اینورتر جوشکاری تیگ AC انجام می شود، در حالی که برای جوشکاری کلیه فلزات غیر از دو فلز نامبرده شده از اینورتر جوشکاری تیگ DC استفاده می کنند. در صورتی که برای انجام جوشکاری این قبیل فلزات به یک اینورتر جوشکاری نیاز دارید، این نوع از اینوترهای جوشکاری می تواند نیاز شما را تا حدود بسیار زیادی برطرف نماید.

 

دستگاه اینورتر جوشکاری میگ یا CO2

یکی دیگر از انواع اینورترهای جوشکاری؛ اینورترهای میگ یا CO2 هستند. این دستگاه نیز شباهت بسیاری با دستگاه جوشکاری قبلی دارد، با این تفاوت که در این دستگاه به جای گاز آرگون از گاز CO2 استفاده شده است. اما عملکردی که گاز دی اکسید کربن در فرآیند جوشکاری از خود نشان می دهد، دقیقا همان عملکردی است که گاز آرگون انجام می دهد، بدین معنی که دی اکسید کربن، با ایجاد مانعی در برابر نفوذ اکسیژن در محل جوشکاری، به انجام این فرآیند کمک بسزایی می کند.

در روش جوشکاری میگ، سرعت فرآیند جوشکاری در مقایسه با سایر روش ها بسیار بیشتر است، بنابراین این روش، یکی از محبوب ترین روش های جوشکاری در بسیاری از صنایع می باشد. از دیگر مزایای جوشکاری به این روش این است که عمل جوش دادن به این روش فاقد هرگونه گل یا سرباره جوش است. با این حال، با وجود مزایایی که این روش دارد، در مواردی که فرآیند جوشکاری به مقاومت جوش بالایی نیاز دارد، به کار گیری این روش توصیه نمی شود.

 

دستگاه های اینورتر جوشکاری الکترود یا MMA

یکی دیگر از دستگاه های اینورتر جوشکاری، دستگاه های اینورتر مبتنی بر الکترود هستند که به اینورتر جوشکاری MMA شهرت دارند. این دستگاه ها معمولا برای جوشکاری فلزات و آلیاژهای آهنی که اغلب به فولاد معروف هستند، استفاده می شود. از آنجایی که آهن یکی از پرکاربردترین فلزات در صنایع مختلف است، کاربرد این نوع دستگاه های جوشکاری در صنایع نیز بسیار زیاد است. عملکرد این دستگاه ها به این صورت می باشد که یک لایه سیلیسی یا سیمانی که بر روی الکترودهای این گونه اینورترهای جوشکاری وجود دارد، مانع از نفوذ اکسیژن به محل جوش یا حوضچه مذاب می شود، بنابراین می توان ادعا کرد که این دستگاه ها کیفیت جوش بسیار بالایی را فراهم می کنند. این دستگاه ها از جمله دستگاه های جوشکاری هستند که از ولتاژ ثابت با جریان متغیر برخوردارند. معمولا برای نامگذاری این دستگاه ها از ماکزیمم جریانی که تولید می کنند، استفاده می شود. بدین معنی که به عنوان مثال یک دستگاه جوشکاری 160 آمپری، دستگاه جوشکاری می باشد که قادر است جریانی با شدت 160 آمپر را تولید نماید. با این حال، باید متذکر شویم که این قبیل دستگاه ها، تنها برای مصارف خانگی و انجام کارهای سبک تولید نمی شوند، بلکه دستگاهی هم با این روش تولید می شوند که قادرند تا حدود 500 آمپر جریان تولید کنند.

اینورترهای-جوشکاری
اینورترهای-جوشکاری

مزایای اینورترهای جوشکاری

استفاده از دستگاه های اینورتر جوشکاری مزایای بیشماری برای کاربران به همراه دارد. این دستگاه ها به دلیل وزن بسیار کمی که دارند، می توانید آنها را به راحتی روی شانه های خود حمل کنید. دستگاه های جوشکاری قدیمی وزن بسیار زیادی داشتند و جا به جایی آنها بسیار سخت و دشوار بود. بنابراین در مقایسه با دستگاه های قدیمی، اینورترهای جوشکاری امروزی بسیار سبک و راحت می باشند. یکی دیگر از مزایای این قبیل دستگاه ها، کاربرد فناوری های نوین برای تولید این قبیل محصولات است، این امر باعث شده که تولید این دستگاه ها بسیار مقرون به صرفه تر شود و هزینه های تهیه و خرید آنها را به طرز چشمگیری کاهش دهد. از دیگر ویژگی های اینورترهای جوشکاری این است که برای استفاده از آنها لازم نیست که از برق سه فاز و صنعتی کمک بگیرید، بدین معنی که می توان به راحتی با استفاده از برق شهری از این قبیل دستگاه ها استفاده کرد. به لطف استفاده از فناوری ماسفت و IGBT، کیفیت جوش اینورترهای جوشکاری بسیار مطلوب و عالی می باشد، از این رو، بسیاری از جوشکارها استفاده از اینورترهای جوشکاری را به جای سایر دستگاه های جوشکاری ترجیح می دهند.

علاوه بر این، اینورترهای جوشکاری راندمان یا بازده بسیار بالایی دارند. معمولا ماشین آلات اینورتر با کیفیت، مانند محدوده اینورتر جوشکاری Weldforce، دارای رتبه بازدهی در حدود 80-90٪ خواهند بود در حالی که دستگاه های جوشکاری معمولی دارای راندمان بسیار پایین تری در حدود 50٪ هستند. دلیل پایین بودن راندمان دستگاه های معمولی این واقعیت است که ترانسفورماتورهای بزرگ تر در ماشین های معمولی مقاومت بیشتری دارند، بنابراین این قبیل دستگاه ها مقدار قابل توجهی از توان (یا انرژی) را از طریق اتلاف گرما از دست می دهند.

 

نحوه نگهداری و مراقبت از اینورتر جوشکاری

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام استفاده از این قبیل دستگاه ها باید در نظر بگیرید این است که چرخه کاری آنها از جمله عوامل در تعیین طول عمر آنهاست. بدین معنی که استفاده مدام از اینورترهای جوشکاری ممکن است باعث آسیب به دستگاه شود، بنابراین به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب به آن، باید دستگاه به ازای میزان مشخصی که کار می کند، استراحت نماید. به عبارت دیگر مفهوم چرخه کاری دستگاه جوش این است که اینورتر جوشکاری، پس از انجام مدت زمان مشخصی باید خاموش شود و پس از مدتی استراحت مجددا شروع به کار کند. دستگاهی که چرخه عملکرد بالاتری دارد، دارای قابلیت کار بیشتری است، بدین معنی که در این گونه دستگاه ها نسبت زمانی که دستگاه قادر است کار کند، بیش از زمانی است که نیاز به استراحت دارد. بنابراین هنگام انتخاب و خرید یک اینورتر جوشکاری این قابلیت را در نظر بگیرید.

 

سخن پایانی

در این مقاله با انواع اینورترهای جوشکاری و کارایی های آنها آشنا شدید. یکی از بهترین برندهای تولید کننده انواع اینورترهای جوشکاری برند هیوندای است. در صورتی که پاسخ سوالات خود را در این مقاله نیافتید یا به اطلاعات بیشتری در مورد اینورترهای هیوندای از جمله انواع اینورترهای جوشکاری، کاربرد و قیمت آنها نیاز دارید می توانید با نمایندگی هیوندای در شیراز از طریق تلفن های 07132221810 یا 07132221820 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.