موتور پمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

موتور پمپ نفت و بنزین هیوندای HP240-K

موتور پمپ چیست :  موتور پمپ دستگاهی می باشد که از دو قسمت موتور و پمپ تشکیل شده است .از موتور پمپ برای پمپاژ آب استفاده میگردد، این دو قسمت موتور پمپ توسط شاسی به یکدیگر کوپله شده تا سر جمع باشند و به راحتی قابل حمل باشند.

سوخت موتور پمپ ها نیز به سه دسته ی موتور پمپ بنزینی، موتور پمپ دیزلی و موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می گردد.

معمولاً موتور پمپ ها را در ارتفاع 6 متری از مخزن آب قرار می دهند و موتور پمپ توانایی پمپاژ نمودن آب تا ارتفاع بالا را دارا می باشد، به طور معمول مدت زمان کارکرد موتور پمپ ها نیز خیلی بالا نیست، برای استفاده بهینه از موتور پمپ معمولاً توصیه می گردد ، که زمان کارکرد موتور پمپ را حدود 2 الی 3 ساعت در نظر بگیرند تا عمر مفید موتور پمپ افزایش یابد.

از نظر قطر و اندازه ی خروجی موتور پمپ نیز موتور پمپ ها در سایزهای 1 الی 4 اینچی در بازار موجود هستند که بسته به ارتفاع مورد نیاز و مقدار آبدهی قابل تغییر می باشند.

انواع موتور پمپ

موتور پمپ ها معمولاً از نظر سوخت به سه دسته ی موتور پمپ های بنزینی، موتور پمپ دیزلی، موتور پمپ نفت بنزینی تقسیم می گردند.

از نظر حیطه ی کاری موتور پمپ ها به چندین دسته ی موتور پمپ آب تمیز، موتور پمپ آب کثیف، موتور پمپ با ناخالصی و موتور پمپ فشار بالا تقسیم می شوند.

موتور پمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟
موتور پمپ چیست و چه کاربردی دارد ؟

کاربرد های موتور پمپ

از موتور پمپ ها به شکل های مختلف و با اهداف متنوع استفاده می شود. رایج ترین کاربرد این موتورکه همگان با آن آشنا هستند ، استفاده از آن در پمپ آب تمیز می باشد که معمولا  می توانید آن را در ساختمان ها و منازل ببینید. استفاده  از این  موتور در پمپاژ آب های کثیف نیز رایج است. از دیگر انواع موتور پمپ می توان به موتور پمپ فشار بالا و موتور  پمپ با ناخالصی نیز اشاره کرد.

استفاده از این  موتور در عرصه ی کشاورزی دارای اهمیت می باشد، چرا که امروزه آبیاری مزارع بر اساس فشار آب انجام می گیرد که این امر توسط موتور پمپ ها بوجود می آید. آبیاری مزارع به هر روشی که صورت پذیرد، بی نیاز به موتور پمپ نخواهد بود از این رو حضور موتور پمپ در مزارع امری لازم و ضروری به حساب می آید.

استفاده از موتور پمپ برا ی تقویت فشار آب در ساختمان های مسکونی و تجاری  نیز دارای اهمیت است. در اینگونه موارد معمولا گفته می شود که از پمپ های بی صدا استفاده شود اما باید گفت که کلیه موتورها دارای صدا هستند و مطرح کردن چنین موضوعی صرفا به دلیل فروش بیشتر محصول می باشد. از جمله پمپ  های خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد: پمپ آب دو اسب بخار،پمپ آب یک ونیم اسب بخار  دو پروانه ایی، پمپ آب یک اسب بخار دو پروانه ایی، پمپ آب جتی یک اسب بخار، پمپ آب یک اسب بخار بشقابی و پمپ آب نیم اسب.

نگهداری از موتور پمپ ها

برای اینکه استفاده از این پمپ خود را بهینه سازید همیشه قبل از استفاده و شروع به کار کردن موتور مطمئن شوید که آب برای انتقال و جا به جایی وجود دارد. عدم وجود آب هنگام کارکردن موتور پمپ به آن آسیب وارد می کند و طول عمر آن را کاهش می دهد.

هنگام استفاده از موتور پمپ در فصل های سرد سال توجه داشته باشید که بعد از استفاده از پمپ، آب آن را تخلیه کنید تا از یخ زدگی آب درون جل.گیری نمایید. همیشه سعی کنید تا روغن کاری موتور پمپ را به موقع انجام دهید.

عدم این کار باعث می شود تا قطعات پمپ به سرعت دچار فرسودگی شوند و هنگام کار کردن آلودگی صوتی زیادی را از خود ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.