دریل بتن کن چیست و در کجاها استفاده می شود ؟

دریل بتن کن هیوندای مدل HP8029-EH

دریل بتن کن چیست ؟  امروزه استفاده از ابزارآلات دستی و نیروی انسانی بسیار بالا اقدام به کندن و برداشتن بتن‌های بسیار سخت به تاریخ پیوسته است بلکه کارگران دیگر می‌توانند به‌راحتی و با استفاده آسان از دریل‌های بتن کن، هرگونه بتن با هر ضخامتی را به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تخریب کنند. همین امر سبب شده است تا شاهد افزایش خرید بتن کن توسط بسیاری از افراد در صنعت ساخت‌وساز کشور باشیم. در همین راستا آشنایی کامل با این ابزار کاربردی و شناخت کامل آن می‌تواند به یک خرید موفق و رضایت‌بخش منجر شود. تا آخر این مطلب با ما در هیوندای تولز ایران همره باشید تا شما را با دریل های بتن کن و کاربرد های آنها آشنا نماییم.

کاربرد دریل بتن کن :

از دریل بتن کن به منظور انجام فرآیند تخریب سبک و دریل کاری متریال هایی هم چون بتن، سنگ و آجر استفاده می شود. این ابزار شباهت زیادی به چکش تخریب دارد. تفاوت این دو در این است که دریل بتن کن می تواند عملیات سوراخ کاری را نیز انجام دهد اما چکش تخریب قادر به انجام این کار نیست. این وسیله در ظرفیت های گوناگون ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد.

پیکور  که با نام هایی نظیر چکش تخریب، دژ بر، چکش برقی و… نیز مورد خطاب قرار می گیرد جهت تخریب کردن موارد ساختمانی اعم از دیوار، سقف و کف مورد استفاده قرار می گیرد. بسته به نوع سطح مورد تخریب و میزان آن این وسیله سایزهای متفاوتی برای کارایی بهتر و هزینه برای خرید آن دارد.

دریل بتن کن چیست
دریل بتن کن چیست

تفاوت دریل بتن کن و پیکور در چیست ؟

طراحی داخلی پیکور بصورت پیستونی بوده و انتقال قدرت به سر قلم که در دستگاه قرار می گیرد به صورت مستقیم صورت می گیرد. این انتقال قدرت بصورت ضربه ای بوده که در اثر عقب و جلو شدن پیستون داخل دستگاه به قلم منتقل می گردد. سیستم داخل پیکور به دو صورت روغنی و گریسی جهت روانکاری داخلی و انتقال قدرت است. از چکش های گریسی هم می توان به صورت افقی برای تخریب دیوار ساختمان و معادن استفاده نمود و هم می توان بصورت ایستاده و عمودی جهت کلیه کف ها استفاده کرد. این در صورتی است که از پیکور روغنی تنها بصورت عمودی یا ایستاده می توان استفاده نمود. نکته ای که خریداران به هنگام خرید چکش تخریب به اصطلاح سایز های 14 الی 20 کیلوگرم باید به آن ها دقت نمایید.

طراحی داخل بتن کن ها بر اساس آرمیچر و نوع چرخشی می باشد؛ یعنی آرمیچری که برای بخش دریل دستگاه مورد استفاده است از طریق انتقال قدرت چرخشی وتبدیل آن به قدرت ضربه ای مستقیم به سر قلم عمل می نماید.

نکته بسیار حايز اهمیت در تفاوت ساختار این دو دستگاه در این است که نباید از دریل های بتن کن حتی در سایز های بزرگ و قدرت بالا برای کنده کاری استفاده نمود. به بیان ساده تر دریل های بتن کن عمدتا برای سوراخ کاری طراحی شده است چرا که سیستم داخلی آنها همانطور که گفته شد آرمیچری بوده و دارای نیروی چرخشی می باشد. باید توجه داشت که مورد استفاده آنها حتما باید بر اساس طراحی آنان باشد؛ البته بخش بتن کن آن هم قطعا باید مورد استفاده قرار گیرد ولی توجه اصلی به این است که برای مثال عمده استفاده آن یعنی 80 درصد استفاده از این دستگاه باید جهت سوراخکاری و در صورت نیاز برای مثال هنگام برخوردن به قطعات سنگی دیوار یا برخوردن به بخش سختی از سطوح می باشد.

دریل بتن کن چیست
دریل بتن کن چیست

انواع بتن کن :

 بتن کن چهار شیار

در این نوع، از مته و قلم هایی به قطر 26 میلیمتر استفاده می‌شود که در تخریب های کم و محدود کاربرد دارد. قلم های به کار رفته در این نوع بتن ها نسبت به بتن کن های 5 شیار سبک تر و نازک تر هستند. شاید با خود بگویید از این نوع بتن کن ها در چه مواردی استفاده می‌شود که در جواب باید بگوییم بیشتر در حالت سوراخکاری در مصالحی مانند بتن، سیمان، آجر و گچ استفاده می‌شوند و در تخریب نیز برای خرد کردن قطعات کوچک مثل آجر و موزائیک و قطعات بتن با قطر کم استفاده می‌گردد.

دریل بتن کن چیست
دریل بتن کن چیست

· بتن کن پنج شیار

همان طور که متوجه شده‌اید این نوع بتن کن های دارای قلم و مته های با قطری بیش از 32 میلیمتر هستند و از وزن سنگین تری نسبت به بتن کن های 4 شیار برخوردارند. از این نوع دستگا ه ها برای تخریب های قوی استفاده می‌شود. جالب است بدانید بتن کن های 5 شیار دارای یک سیستم لرزشگیر (آنتی شوک) هستند تا از خستگی کار با این دستگاه ها جلوگیری کنند. در بتن کن های آروا جهت تنظیم سرعت چرخش و ضربه از تنظیم کننده سرعت (دیمر) استفاده گردیده است.

· بتن کن با قلم 6 گوش

بتن کن هایی جهت تخریب با وزن های سنگین مثل 15، 17، 18 و 30 کیلو هستند. این نوع بتن کن فقط جهت تخریب استفاده می‌گردد.

1 دیدگاه برای “دریل بتن کن چیست و در کجاها استفاده می شود ؟

  1. اشتراک‌ها: راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی - هیوندای تولز ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.