سشوار صنعتی چیست ؟

سشوار صنعتی چیست : پیش از معرفی سشوار صنعتی و کاربردهای آن همه ی افراد به طور کلی با سشوار های خانگی  آشنایی لازم را دارند. سشوار صنعتی همانند سشوارهای خانگی انرژی الکتریکی را به باد گرم تبدیل می نمایند. از نظرشکل  و ظاهر هردو به هم شباهت دارند ولی از نظر عملکرد سشوارهای صنعتی حرارت بسیار بالاتری نسبت به سشوارخانگی دارند وهمچنین میزان باد خروجی از آن نیزمتفاوت است .

سشوارهای صنعتی به دلیل دامنه کاری گسترده ،دمایی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتیگراد تولید می کنند. با توجه به کاربرد سشوار صنعتی و متریال مورد استفاده ، هنگام کار می توانیم درجه حرارت های متفاوت را انتخاب و از آن استفاده نماییم .

بخش‌های تشکیل دهنده سشوار صنعتی

۱- المنت

وظیفه المنت  در سشوار صنعتی تولید هوای گرم است .

۲- موتور

وظیفه موتور در سشوار صنعتی این است که هوای گرم تولید شده به وسیله المنت را به بیرون انتقال می دهد .

3- نمایشگر

نمایشگر دستگاه می تواند به صورت ال ای دی (LED) و یا ال سی دی (LCD) باشد. این نمایشگرها می توانند داده های مفیدی مانند اطلاعات دما، سرعت و جریان هوا را به صورت تصویری نشان دهد .

4- نازل

نازل در سایزهای مختلف تولید شده است. وظیفه نازل کنترل میزان باد خروجی است. سشوار صنعتی می تواند دارای یک یا چند نازل باشد.

از دیگر اجزای تشکیل دهنده سشوارصنعتی

_ سیم برق

_ بدنه دستگاه

_ کلید پاور

_ کلید کنترل دما

 

مکانیزم عملکرد سشوار صنعتی

همانطور که گفته شد سشوار صنعتی که اصطلاحا به آن تفنگ حرارتی نیز می گویند ، از دو قسمت اصلی موتور دمنده و المنت حرارتی تشکیل شده که  نحوه عملکرد آن بدین صورت است که دمنده با چرخش فن، هوا را از درپوش مشبک انتهای سشوار به درون آن کشانده و از روی المنت حرارتی عبور داده و المنت حرارتی بسته به جنس خود (معمولی یا سرامیکی) توانایی گرم کردن هوا از درجه حرارت ۵۰ تا ۷۶۰ درجه را دارد. سپس هوای حرارت دیده با فشار به بیرون از سشوار دمیده می شود.

امکان تنظیم درجه حرارت و سرعت جریان هوا با استفاده از کلید های دستگاه وجود دارد. در خروجی سشوار یک نازل برای هدایت و متمرکز نمودن جریان هوا تعبیه شده و همچنین سشوار دارای یک دسته برای کنترل و استفاده راحت و آسان می باشد .

انواع سشوار صنعتی

این دستگاه در انواع مختلفی تولید می شوند در ادامه به معرفی  تعدادی از آنها می پردازیم.

سشوار صنعتی گازی

این نوع سشوار ارزان و کوچک می باشند که با گاز کار می کنند و اغلب برای انجام کارهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. البته اگر کار با این دستگاه را کامل و دقیق ندانید، ممکن است بسیار خطرناک باشد. استفاده از این دستگاه، نیازمند تعویض و یا پر کردن کپسول گاز است و سشوار گازی  نسبت به نوع برقی، از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد .

سشوار صنعتی چیست
سشوار صنعتی چیست

سشوار صنعتی مادون قرمز

اگر به یک سشوار حرارتی ارزان و کوچک نیاز دارید که هوای گرم آن به بیرون نفوذ نکند اما همچنان جسم را به خوبی گرم کند، این نوع دستگاه انتخاب بسیار  مناسبی است . این محصول معمولاً زیاد گرم نمی شود و محدوده دمایی آن از ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتی گراد است. این مدل نسبت به مدل های دیگر ایمن ترمی باشد .

سشوار صنعتی برقی

این سشوار همانند دیگر ابزار برقی مانند دستگاه جوش و دریل از برق به عنوان منبع تغذیه استفاده می کند. معمولاً دامنه دما برای این نوع دستگاه از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد متغیر و قابل تنظیم است.

 

 کاربردهای  سشوار صنعتی

  • خم کردن لوله های پلاستیکی
  • حرارت دهی
  • وکیوم یا هواگیری
  • صیقل دادن در مدارهای الکتریکی
  • تمیز کردن سطوح فلزی زنگ زده
  • کاربرد در صنایع بسته بندی
  • پاک کردن چسب های صنعتی
  •  کندن روکش سطوح مختلف نظیر جدا کردن رنگ از دیوار و یا کفپوش
  • جدا کردن چسب و استیکر در صافکاری اتومبیل
  •  لحیم کردن
  • دودی کردن شیشه خودرو
  •  چسباندن ورقه ها و نوارهای پلاستیکی
  • یخ زدایی لوله های تجهیزات سرمایشی
سشوار صنعتی چیست
سشوار صنعتی چیست

همچنین  اگر بخواهید رنگ روی دیوار را جدا نمایید، یک سشوار حرارتی بسیار مفید است . رنگ در اثر حرارت به شکل تاول روی سطح ظاهر می شود  و به راحتی با دست می توان آن ها را جدا کنید . برای جدا کردن بتونه همین روش قابل اجراست، با کمک حرارت سشوار حرارتی بتونه نرم می شود و به راحتی از سطح کار قابل جدا کردن است؛ در حالی که اگر این کار را با قلم و چکش انجام دهید آسیب دیدگی سطح بیشتر خواهد شد .

از دیگر کاربرد سشوار صنعتی چسباندن نوارهای جلا و ورقه های پلاستیکی بر روی لبه های قوس دار است؛ همچنین با کمک تفنگ های حرارتی میتوان کف پوش وینیلی آسیب دیده کف خانه را تعویض نمایید  بدون آنکه به کف پوش های مجاور آسیب وارد شود. سشوارهای صنعتی برای یخ زدایی هم کاربرد دارند، از برفک یخچال تا شیرآلات و لوله های یخ زده؛ همه را می توان با حرارت دهی مناسب آب کرد. برخی سشوارهای حرارتی به همراه متعلقاتی ارائه می شوند که امکان تمرکز و هدایت حرارت را برای کاربردهای مختلف فراهم می آورند.

برای خرید سشوار صنعتی به نکات زیر توجه نمایید :

۱- توجه به ولتاژ و توان دستگاه

۲- انتخاب نوع سشوار(الکتریکی، گازی، مادون قرمز)

۳- توجه به توان باد تولیدی سشوار صنعتی

این واحد، بر حسب لیتر بر دقیقه محاسبه می شود و نشان‌دهنده قدرت سشوار در خارج کردن حرارت از داخل است. هر چه توان بادی سشوار صنعتی بیشتر باشد پرتاب حرارتی آن بیشتر است .

۴- جنس المنت

المنت ابزاری بسیار موثر و مهم در سشوار صنعتی است و برای تولید گرما و حرارت بسیار کاربرد دارد بنابراین باید از جنس مرغوب و ممتاز باشد .

۵- توجه به دکمه تنظیم میزان حرارت

دکمه تنظیم میزان حرارت برای سشوار صنعتی  بسیار ضروری می باشد . در هنگام خرید این دستگاه باید حتما به این ویژگی توجه نمایید  زیرا با کمک این ویژگی می‌توان به کارهای مختلف پرداخت و تنظیمات بیشتری انجام دهید .

توجه داشته باشید  در بعضی از سشوارهای صنعتی، این دکمه تنظیم، دستی است و در بعضی از سشوارها، به صورت اتوماتیک طراحی شده که  هنگام کار نیاز  نیست دما را به صورت دستی تنظیم کنید.

دمای سشوار صنعتی  تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد،می رسد . این میزان از حرارت، می‌تواند به شدت خطرناک باشد و باعث ایجاد سوختگی‌های شدید شود. لذا  هنگام استفاده باید نکات ایمنی  را رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.