متر لیزری چیست و کاربردهای آن چیست ؟

مترلیزری هیوندای مدل 802-DM

متر لیزری چیست و کاربردهای آن چیست ؟

مترلیزری چیست ؟

افرادی که دارای شغل های فنی می باشند برای اندازه گیری دقیق طول ، عرض ، سطح و دیگر محاسبات می توانند از متر لیزری استفاده نمایند . این متر دارای نور لیزری بوده که از دقت بالایی برخوردار است در ضمن این نور لیزر سرعت ثابتی دارد و مدت زمان پایایی آن بالا می باشد . عملکرد این متر لیزری بدین صورت است که با استفاده از زمان رفت و برگشت یک پالس لیزر به هدف مورد نظر می توان فاصله را اندازه گیری نمود .به صورت ساده تر می توان گفت متر لیزری  زمان بین تابش نور و بازخورد نور از هدف اندازه می گیرد و به فاصله تبدیل می نمایید .

مترهای لیزری که قیمت بالاتری دارند دقت و اندازه  گیری بسیار بالایی دارند مثلای میزان خطای آن بین 1 تا 1.5 سانتی متر است  که افراد دارای شغل هایی مانند ساختمان سازی یا سرامیک و کاشی کاری که به اندازه دقیق نیاز دارند انتخاب بسیار مناسبی می باشد که بیشتر مدل ها شامل همین گروه است  و بلعکس مترهای لیزری  ارزان قیمت ممکن است  میزان خطای 5 تا 6 سانتی متر داشته باشند که برای اندازه گیری های کارهای ساده و روزانه  استفاده می شوند . مترهایی که قیمت متوسطی دارند برای کابینت سازان و نجاران بسیار مناسب است  که رایج ترین مدل در بازار می باشد .

برای مشاغلی که به دقت بسیار بالایی نیاز دارند  مانند لوله گذاری، فوندانسیون گذاری و یا شیب بندی جاده ها باید از متر لیزری با دقت بسیار بالا و تکنولوژی بسیار پیشرفته استفاده نمایند تا مشکلی برای آنه ایجاد نشود .

کاربرد متر لیزری

مترهای لیزری کاربرهای بسیار زیادی دارد. این مترها  به بعضی از مشاغل که اندازه گیری برای آنها از ارزش بالایی برخوردار است  کمک بسیار بزرگی کرده . مترهای لیزری قابلیت نمایش اندازه ها بر حسب فوت ، اینچ،متریک را دارد .

از مهم ترین کاربردیهای مترلیزری که می توان به آن اشاره نمود برای ترازیابی و تطابق در عمق سنجی  ،صنایع فولاد ، نقشه برداری ، صنایع نظامی ، ساخت و سازها و… است .

و همچنین برای کاهش خطای انسانی و بالا رفتن سرعت کار در مشاغلی همچون نصب کابینت و قفسه ها ،نصب کاغذ دیواری ، نصب دیوار کاذب ،تنظیم بودن درب و پنجره ،نصب کلید پریز و لوسترها ، ستون های ساختمانی نیز کاربرد دارد .

پیمانکاران وافراد عادی و نجارها به چیزی بیشتر از فاصله، محیط و مساحت نیاز ندارند. اما با خرید متر لیزری پیشرفته امکان محاسباتی چون اندازه گیری چند مرحله ای، فضاهای چند وجهی، اندازه گیری غیر مستقیم و محاسبه زاویه را نیز خواهید یافت.

متر لیزری چیست و کاربردهای آن چیست ؟
متر لیزری چیست و کاربردهای آن چیست ؟

مزایای استفاده از متر لیزری

برای استفاده از مترهای قدیمی نیاز به یک نفر برای محسابه بوده که در مترهای لیزری دیگر نیاز به آن فرد نیست . مترهای لیزری سرعت عمل شما را بالا می برد .مترهای لیزری امنیت شما را حفظ خواهد کرد بطور مثال برای اندازه گیری سقف در پرژه های بسیار بزرگ و همچنین برای عمق های بسیار زیاد .برای خرید مترهای لیزری باید به دقت و سرعت آن توجه نمود که این دو ویژگی کمک بسیار بزرگی برای راحت تر و بهتر شدن فعالیت شما خواهد کرد .

از دیگر مزایای که می توان به آن اشاره نمود :

سبک بودن مترهای لیزری سبب می شود استفاده از آن آسان شود .

مترهای لیزری قابلیت اندازه گیری متراژ بالا حتی تا 250متر نیز دارد

کارکردن با مترلیزری بسیار آسان و راحت  است .

علاوه برمحسابه  طول و عرض می توان حجم و سطح  نیز محاسبه کرد

اندازه گیری بسیار سریع

اندازه گیری نقاط با فاصله بسیار زیاد مانند ارتفاع یا عمق

دقیق بودن و میزان خطای  کمتر از 1تا 2 میلی متر

کاربر به تنهایی می‌تواند از این وسیله استفاده نماید و به نفر دوم برای کمک نیاز ندارد.

 

ویژگی های متر لیزری و نکات مهم در خرید آن

مترهای لیزری از وسایل بسیار مهمی که در صنایع شناخته شده است که عملکرد بسیار سریع و راحت دارد و قابلیت اندازه گیری از چند میلی تا 250 متر دارد . دقت اندازه گیری یا همان تلورانس دستگاه متر لیزری به صورت علامت مثبت و منفی بر روی دستگاه نشان داده می شود. هرچه میزان این عدد کم تر باشد، دقت اندازه گیری دستگاه بالاتر می باشد.

همانطور که  در بالا گفته شده علاوه بر سطح و حجم می توان در محاسبات فیثاغورت نیز ازمترهای لیزری استفاده کرد .  برای خرید مترهای لیزری باید به کیفیت آن نیز توجه داشته باشید . یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کرد برد مترهای لیزری است که در بازار انواع بردهای مختلفی است .  هرچه برد متر بیشتر باشد قیمت نیز بالاتر می رود باید توجه داشته باشید نمونه مناسب آن انتخاب نمایید .

با توجه به شغل و محیط کاری خود دستگاهی انتخاب نمایید که نسبت به ضربه از  مقاومت بالایی برخوردار باشد زیرا ممکن است در محیط کارگاه یا محیط کار صنعتی این دستگاه از فاصله بالا به زمین برخورد کند .

برای خرید مترهای لیزری  باید به منبع تغذیه و داشتن و نداشتن باطری اضافه و میزان حافظه و امکان ذخیره اندازه ها  توجه داشته باشید . همچنین قابلیت نصب اپلیکیشن‌های مخصوص، قابلیت انتقال داده به گوشی‌های هوشمند، میزان مقاومت در شرایط جوی  نامناسب و داشتن کیف مقاوم و محافظ از نکاتی است که باید هنگام خرید به آن دقت کرد.

1 دیدگاه برای “متر لیزری چیست و کاربردهای آن چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.