نحوه کارکرد موتور برق های بنزینی به چه صورت است ؟

موتور برق هیوندای مدل HG5370-PG

کارکرد موتور برق های بنزینی : امروزه موتور برق های بنزینی یکی از پرکاربردترین موتور برق ها در صنعت می باشند و از آنها در وسایل و تجهیزات گوناگونی استفاده می شود. در واقع می توان بیان نمود که موتور برق بنزینی نوعی از موتور احتراقی درون سوز است که با سوخت بنزین کار می کند.

موتورهای درون سوز در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از خودروهایی که امروزه از آن ها استفاده می کنیم با سوخت بنزین کار می کند و موتور آن درون سوز یا احتراقی است

نحوه کارکرد موتور برق های بنزینی

در این موتورهای درون سوز بنزین با هوا در محفظه کاملا بسته یه نام محفظه احتراق ترکیب می گردد  و سپس با جرقه شمع احتراق می یابد، این انفجار سبب ایجاد نیرویی می شود که پیستون را به حرکت در می آورد.

این نیرو تولید شده از طریق میل لنگ و گیر بکس به چرخ ها انتقال داده می شود و موجب می گردد تا خودرو حرکت نماید.لازم به ذکر می باشد که به دلیل فشار احتراق بالا و گرمای زیادی که تولید می شود، پیستون های این نوع موتورها از آلیاژهای خاصی از آلومینیوم که مجهز به تقویت کننده فولادی است طراحی و ساخته می شوند.

ساختار و انواع موتورهای بنزینی به چه صورت است ؟

همان گونه که در بالا نیز اشاره کرده ایم، موتور بنزینی یک نوع موتور درون سوز یا موتور احتراقی به شمار می آید که برای راه اندازی آن ها از سوخت های فراری مانند بنزین استفاده می شود.

یک نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در موتورهای احتراقی یا درون سوز از چرخه اتو برای ایجاد حرکت استفاده می شود و تفاوت اصلی آن با دیگر انواع موتور ها استفاده از احتراق در اثر انفجار می باشد. به صورت کلی این موتورها بر مبنای دفعات توان در هر دور چرخش موتور به دو دسته بسیار کلی تقسیم بندی می شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:‌

نمایندگی ابزارالات هیوندای در شیراز

موتور های دو زمانه
موتور های چهار زمانه
شایان به ذکر است که موتورهای دو زمانه از نظر ساختاری بسیار ساده بوده ولی موتورهای چهار زمانه کارایی بیشتری نسبت به موتورهای دو زمانه دارد.در واقع موتورهای دو زمانه موتورهای درون سوزی هستند که دو فرآیند بسیار مهم و اصلی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

مکش سوخت + تراکم
احتراق+خروج دود

موتورهای چهار زمانه:، موتورهای درون سوزی هستند که چهار فرآیند کلی دارند و به صورت زیر به آن ها اشاره شده است:

مکش سوخت
تراکم
احتراق
خروج دود

کارکرد موتور برق های بنزینی
کارکرد موتور برق های بنزینی

معایب موتور های دو زمانه چیست ؟

یکی از پر استفاده ترین موتورهای بنزینی، موتورهای دو زمانه هستند که نسبت به موتورهای چهار زمانه معایبی دارند. در واقع موتورهای چهار زمانه کارایی بیشتری نسبت به نوع دو زمانه دارد اما این گونه موتورها سنگین تر نیز می باشند. هم چنین باید اشاره شود که توان آن ها در تولید حرکت و انرژی از موتورهای چهار زمانه بیشتر است. اما با این حال در بسیاری از وسایل مانند خودروها از موتورهای چهار زمانه بهره گرفته می شود.

موتورهای دوزمانه معایب خاص خود را دارند که مهندسان با در نظر گرفتن این معایب، تصمیم گرفته اند که در وسایل بزرگ مانند خودروها و با توجه به کاربری آن ها، از موتورهای چهار زمانه استفاده کنند. از جمله معایب بسیار بزرگ موتور های دو زمانه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

عمر موتورهای دو زمانه نسبت به موتورهای چهار زمانه کمتر بوده و زودتر در آن ها ایراد و خرابی به وجود می آید.
روغن این نوع موتور ها نسبت به موتور های چهار زمانه بسیار گران است.
یکی دیگر از مهم ترین ایرادهای موتور دو زمانه مصرف سوخت آن ها می باشد. به صورت معمول مصرف سوخت در این نوع موتور ها بسیار بالاتر از موتورهای چهار زمانه است.
آلایندگی موتورهای دو زمانه نسبت به موتورهای چهار زمانه بسیار بیشتر است.
حال نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که تمامی این معایب سبب شده است که در اتومبیل ها از موتورهای چهار زمانه بهره گرفته شود. اما این موضوع بدان معنا نیست که موتورهای دو زمانه بدون استفاده هستند. بلکه این موتورها در وسایل دیگری مانند انواع موتور برق های بنزینی با مصرف خاص، دستگاه های چمن زن خانگی و …. مورد استفاده قرار می گیرند و البته کارایی بسیار بالایی دارند.

مقالات خواندنی موتور برق :

خرید موتور برق هیوندای

راهنمای خرید موتور برق

 

تفاوت های موتور دو زمانه و چهار زمانه در چیست؟!

موتور برق های دو زمانه و چهار زمانه تفاوت هایی با یک دیگر دارند که در زیر به صورت دقیق به بررسی این تفاوت ها می پردازیم.

۱)همان گونه که اشاره شد، موتورهای چهار زمانه در چهار مرحله کلی کار می کنند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

مرحله قدرت (پیستون در پایین)
مرحله خروج دود (پیستون در بالا)
مرحله ورود سوخت و هوا (دوباره پیستون در پایین)
مرحله کمپرس یا فشار (دوباره پیستون در بالا)
لازم به ذکر می باشد که این ۴ مرحله کلی با ۲ دور کامل دوران میل لنگ اتفاق خواهد افتاد.

۲)موتورهای دو زمانه تمامی مراحل بالا را طی می کنند اما به صورت خلاصه چهار مرحله را در دو مرحله بسیار کلی طی خواهند کرد.

مرحله اول ترکیب مراحل قدرت و خروج دود خواهد بود.
مرحله دوم نیز ترکیب مراحل کمپرس و ورود سوخت و هوا می باشد.
نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که هر دو مرحله قدرت و احتراق هنگامی که پیستون به بالاترین مکان سیکل خود می رسد اتفاق می افتد. به علاوه تخلیه دود و سوخت گیری نیز در پایین ترین مکان پیستون انجام می گردد. پس تنها یک دوران کامل میل لنگ کافی می باشد تا بتواند دو مرحله را تولید کرده و پیستون را با یک بار بالا و یک بار پایین حرکت دهد و این گونه چرخه را کامل نماید.

۳)به صورت کلی موتورهای دو زمانه از لحاظ ظرفیت پیستون و اندازه کوچکتر از موتور ۴ زمانه بوده و اکثر اوقات موتور ۴ زمانه با دوبرابر ظرفیت پیستون و سایز می تواند به قدرتی برابر قدرت موتور دو زمانه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.