اور فرز چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

اور فرز چیست ؟ اور فرز ها ابزار هایی هستند که در صنعت چوب برای ایجاد شیار، شکل دادن به لبه های قطعه کار و به طور کلی تراش قطعات مختلف چوب و … استفاده می گردد که عمدتا در مشاغل نجاری ، منبت کاری، معرق کاری و به صورت کلی تمامی صنوفی که به نوعی با صنعت چوب سرو کار دارند، کاربرد دارد.

از لحاظ ظاهری تمامی اور فرز ها دارای ساختار تقریبا یکسانی می باشند که تنها در مدل های مختلف، از لحاظ امکانات و قابلیت ها متفاوت هستند.

اورفرز ها از بخش های مختلفی تشکیل شده اند که از نقاط مهم آن شامل  موتور، گیربکس، بدنه، کولت (ابزار گیر)، کفی و دسته ها… می باشد.

اور فرز کار خود را به عنوان یک ابزار دستی متشکل از یک تیغه باریک آغاز کرد که از یک پایه کاملاً باز عبور می کرد. تصور می شود که اولین مدل اور فرز دستی توسط هنری کوپ در سال 1884 به ثبت رسیده است. احتمالا طراحی های اولیه محدود به بریدن شیارهای V شکل و صاف و گرد در چوب بوده و به صورت دستی جابجا می شده اند.

مهم ترین بخش این دستگاه ها، کولت نگه دارنده تیغچه می باشد. برای نصب تیغچه داخل کولت این ابزار ، ابتدا پایه تیغچه را در داخل کولت قرار داده و با چرخاندن مهره مربوطه (معمولا توسط آچار های خود دستگاه)، پایه در جای خود تثبیت می شود. توجه داشته باشید که تیغچه را به خوبی در محل خود محکم نمایید و قبل از روشن نمودن دستگاه از جایگذاری دقیق و عدم جابجایی تیغچه اطمینان حاصل کنید.

در تمامی اور فرز ها کلیدی وجود دارد که برای خاموش و روشن کردن دستگاه استفاده می شود که این کلید در برخی مدل ها دیمر دار و در مدل های دیگر بدون دیمر است. البته از آنجایی که بهترین حالت استفاده از اور فرز به جهت تمیزتر در آمدن کار استفاده از حداکثر دور است معمولا در اورفرزها از دیمر استفاده نمی کنند .

اور فرز چیست

انواع اور فرز :

به طور کلی دو نوع اور فرز تولید می شود . یکی اور فرز با پایه ثابت است که معمولا دارای میز می باشد و جهت ایجاد شیارهای با عمق کم و دقیق کاربرد دارد و دیگری اور فرز با پایه متحرک است که قدرت مانور بیشتری به کاربر می دهد و شما می توانید دستگاه را با استفاده از دو دسته آن حرکت داده و به عمق بیشتری دست پیدا کنید . در بین نجاران نوع متحرک به اور فرز دستی معروف است و از محبوبیت خاصی نیز برخوردار است .

 

کاربرد اور فرز نجاری چیست ؟

لبه دادن و ایجاد درز و لولا

از اور فرز نجاری  اغلب هنگام نصب میزهای کار برای برش چوب اضافی استفاده می شود تا لبه های چوب کاملا صاف باشد. برای این کار می توان از یک سوهان دستی فلزی نیز استفاده کرد اما استفاده از اور فرز بسیار راحت تر و سریعتر است.

 

ایجاد قالب و نگهدارنده برای لوازم جانبی

دستگاه های اور فرز یا روتر قالب و جایگاه های مختلفی برای ایجاد اشکال زیبا در لبه های میز کار یا نوارهای چوبی فراهم می کند تا از آنها به عنوان حاشیه یا نگهدارنده برای لوازم جانبی استفاده کرد.

 

ایجاد شیار و کاهش ضخامت

شاید شما بخواهید کشوها یا کمدهای خود را شخصی سازی کنید یا حتی یک لولا یا قفل جدید برای درب ایجاد کنید؛ در این صورت می توان از برش های مستقیم و کاهش دهنده ضخامت اور فرز برای ایجاد مجموعه ای از شیارها در سطح و لبه مواد مختلف استفاده کرد.

اور فرز چیست

 

کابینت سازی

با یک اور فرز نجاری، شما می توانید یک برش رو به پایین توسط مته فشاری داشته باشید و بسته به برش ایجاد شده می توانید انواع مختلف حفره با ابعاد مختلف را در مواد اولیه ایجاد کنید. این دستگاه ها در میان سازندگان کابینت نیز بسیار محبوب هستند؛ شاید به این دلیل که این دستگاه ها می توانند تقریباً تمام کارهای نجاری را که در این حرفه انجام می شود، انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.