اینورتر جوشکاری چیست؟

اینورتر-جوشکاری-هیوندای-200-آمپر-MMA-200P

اینورتر جوشکاری چیست :  در کشور ما نیز، استفاده از دستگاه‌های اینورتر جوشکاری به گونه‌ای رواج یافته که سرمایه‌گذاران داخلی را مجاب به تولید این دستگاه‌ها کرده است. برای همین می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک رقابتی تنگاتنگ با سایر محصولات و تجهیزات متناسب جوشکاری داشته باشد و توسعه‌ آن به مراتب گسترده‌تر شود. در حال حاضر شرکت هیوندای از تولید کنندگان برتر و به نام، انواع دستگاه اینورتر جوشکاری صنعتی، نیمه صنعتی می باشد.

اینورتر جوشکاری چیست

اینورتر جوشکاری، دستگاهی است که با کمک انرژی برق و حرارت بالایی که ایجاد می‌کند، دو قطعه را ذوب کرده و آنها را به هم می‌چسباند. به عنوان مثال اتصالات درهای آهنی منازل و ادارات به کمک فرآیند جوشکاری اتفاق افتاده است. طی این فرآیند، دستگاه جوش جریان برق را به یک میله به نام الکترود می‌رساند. اکترود که اغلب از جنس آهک، سلولز، اکسید سدیم، خاک رس و… ساخته شده، ذوب می‌شود و با پر کردن فضاهای خالی و در نهایت سرد شدن، اتصالات قوی را می‌سازد.

طرز کار دستگاه جوش اینورتر چگونه است؟

این سؤال که دستگاه جوش اینورتر چگونه کار می‌کند، شاید اصلی‌ترین سؤال جوشکاران برای انتخاب این دستگاه باشد. کابل برق ورودی دستگاه، تک فاز دو رشته برای جریان ۲۲۰ ولت شهری AC است. جریان برق ورودی AC با فرکانس Hz 50-60 که می‌تواند به‌صورت سه یا تک فاز باشد، منبع تغذیه اینورتر را فراهم می‌کند. این جریان ابتدا به جریان DC تبدیل و سپس به فرکانس بالاتر KHz 10-1 تغییر می‌یابد و پس از عبور از مبدل‌های هسته فریتی جریانی تولید می‌گردد. این جریان پس از یکسوسازی و عملیات فیلترینگ و تبدیل آن به جریان مستقیم، برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینورتر جوشکاری چیست؟
اینورتر جوشکاری چیست

مزایای دستگاه اینورتر جوشکاری

اصلی ترین مزایای اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده که مانند یک کیف دستی میتوان آن را به همه جا حمل نمود. در اینورتر جوشکاری از مبدل های بسیار کوچکتر نسبت به دستگاه های جوش قدیمی استفاده شده، به همین علت سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد که دستگاه های جوش سنتی همواره با آن مشکل داشتند.

علاوه بر این، اینورتر جوشکاری به توان کمتری برای کار احتیاج دارد و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود. نیاز کمتر به جریان الکتریکی این امکان را فراهم میکند که اینورتر جوشکاری را به هر پریز برق عادی وصل نمایید و مشغول کار شوید. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت و این مورد یکی دیگر از مزایای اینورتر جوشکاری محسوب می شود.

از آنجا که اینورتر جوشکاری جریان خروجی منظم دارد، امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد و کاربر میتواند متناسب با قطعه کار و نوع جوشکاری جریان خروجی را تنظیم نماید. به عنوان مثال گاهی در دستگاه های جوش میگ تنظیمات درجه دو قدرت کافی فراهم نمیکند و درجه سه بیش از اندازه است. در چنین جاهایی ارزش اینورتر جوشکاری مشخص میشود.

البته نمی توان گفت اینورترهای جوشکاری کامل ترین ابزار جوشکاری هستند و برای هر نوع عملیات جوشکاری بهترین گزینه اند. در حقیقت اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات پیشرفته الکترونیکی که دارد می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند. این ادعا تا حدی صحیح است که اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند و بنابراین آسیب پذیرتر بوده و عمر مفید کمتری دارند.

از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده تری دارند، در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان اینگونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد. البته انتخاب نوع و مدل ابزار جوشکاری به نوع شغل و عملیات متداول جوشکاری شما نیز وابسته خواهد بود.

با توجه به مزایای اینورتر جوشکاری؛ اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد و از دید مالی به قضیه نگاه نمیکنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر فناوری IGBT مدرن ترین تکنولوژی در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند. استفاده از تکنولوژی IGBT از دیگر مزایای اینورتر جوشکاری می باشد که در ادامه به معرفی این فناوری خواهیم پرداخت.

اینورتر جوشکاری چیست
اینورتر جوشکاری چیست

تکنولوژی IGBT چیست؟

تکنولوژی IGBT که مخفف Insulated Gate Bipolar Transistor است، وظیفه افزایش فرکانس را بر عهده دارد. در واقع این تکنولوژی نوعی ترانزیستور دو قطبی به همراه گیت ایزوله شده است که دارای عملکردی در ولتاژ و جریان های زیاد و سرعت سوئیچینگ می باشد. IGBT در ساخت بسیاری از لوازم و ابزارالات همانند یخچال ها، قطارها، خودروهای برقی، دستگاه های جوش و … کاربرد دارد. بنابراین امروزه مورد توجه تولیدکنندگان انواع اینورتر جوشکاری قرار گرفته است.

خرید اینورتر جوشکاری هیوندای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.