نکات ایمنی کار با مینی فرز

مینی فرز دیمردار هیوندای مدل(3101-G)

نکات ایمنی کار با مینی فرز : ایمنی هنگام کار مینی فرز یکی از مهم ترین مواردی می باشد که کمتر مورد توجه استفاده کنندگان از آن قرار می گیرید.

فرض می‌کنیم شما با تحقیق کافی مینی فرز مورد نیاز خود را خریداری کرده اید و حالا برای اولین بار می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید که معمولاً هم در چنین خریدهایی اولین برخورد شما با مینی فرز به‌عنوان کاربر است ، یعنی یا تاکنون استفاده‌ای نداشتید و یا تجربه کافی ندارید.

در ادامه این مقاله در هیوندای تولز ایران شما را با نکان ایمنی کار با مینی فرز آشنا خواهیم نمود پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

مینی فرز یک ابزار برقی بسیار پرکاربرد در صنایع و نسخه کم توان‌تر و کوچک‌تر فرزهای بزرگ‌تر می باشند. با استفاده از صفحات مختلفی که به محور مینی فرز ها متصل می‌شود و با سرعت و گشتاوری که تولید می‌کنند، کاربر می‌تواند برای برش، ساب، زنگ زدایی، پرداخت و براشینگ سنگ و فلز و شیشه و مصالح بنایی آن را مورد استفاده قرار دهد.

مینی فرز یا مینی سنگ اسم رایج این ابزار در ایران است که یک برگردان ناقص از نام انگلیسی ابزار است. در انگلیسی این ابزار را angle grinder می‌نامند که نام بسیار شایسته تیر برای کاری است که مینی فرز انجام می‌دهد.

در این نام گدازی angle به معنای زاویه داشتن و Grinder به معنی Grinding یا سنگ زنی است که اشاره به شیوه در دست گرفتن این ابزار در ساب زدن فلز دارد.

در ایران اما از واژه مینی فرز استفاده می‌شود؛ که اشاره به نسخه کوچک‌تر فرزهای سنگ بری یا فرزهای بزرگ‌تر دارد. در این نام گذاری اشاره به واژه فرز (fres) که ریشه‌ای آلمانی هلندی دارد شده است و هیچ شباهتی به کاری که این دستگاه انجام می‌دهد ندارد!

مینی فرزها در مقایسه با فرزها وزن و توان پایین‌تری دارند که کاربری و کنترل آن را برای بسیاری از کاربری‌ها آسان‌تر می‌کند که در انواع دسته کوتاه و دسته بلند، دیمر دار و ساده و در توان‌های گوناگون در بازار قابل تهیه هست.

برای اطلاع بیشتر از ابزارالات هیوندای مقاله نمایندگی ابزارالات هیوندای در شیراز را حتما بخوانید .

فرق مینی فرز با فرز چیست؟

مینی فرز ها بسیار شبیه به فرزها اما با وزنی بین ۱.۵ تا کمتر از ۳ کیلو و با توان‌های بین ۷۵۰ تا ۲۲۰۰ وات هستند. بیش از این وزن و بیش از این توان در بازه فرزهای بزرگ جای می‌گیرند.

کاربرد مینی فرز

مینی فرز برای کاربری‌های برشی و سایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به صفحه‌ای که انتخاب می‌کنید این کاربری متفاوت خواهد بود.

مینی فرز هیوندای مدل HP8512
نکات ایمنی کار با مینی فرز

نکات ایمنی کار با مینی فرز

تصور کنیم مینی فرز را خریدیم و می‌خواهیم آماده اولین استفاده از آن شویم. چه نکاتی را قبل از هر چیزی و قبل از شروع به کار باید بدانیم تا احتمال آسیب دیدن را بسیار کم‌تر کنیم؟

دفترچه راهنمای مینی فرز را مطالعه کنید

حتماً و قبل از همه کاتالوگ یا دفترچه کاربری دستگاه را بخوانید. اطلاعات بسیار خوبی در این کاتالوگ ها درج شده است که زیادی را پاسخ خواهد داد و هشدارهای مفیدی را منتقل می‌کند.

پلاک خوانی مینی فرز را انجام دهید

پلاک دستگاه را حتماً بررسی کنید تا مطمئن شوید اندازه و نوع ولتاژ و مقدار جریان مصرفی و توان و دیگر مؤلفه‌های درج شده متناسب با کار شما باشد. دقت کنید که توان بیشتر در مینی فرزها به معنای دور بیشتر نیست و به معنای گشتاور بیشتر است. در بازار فعلی ایران توان‌های ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ وات برای مینی فرز وجود دارد.

 

به صدای مینی فرز گوش دهید

پس از خرید و قبل از استفاده دستگاه را در حالت بدون بار روشن کنید و به صدای آن گوش دهید و به خاطر بسپارید. این صدای کارکرد طبیعی و سالم دستگاه شما است و اگر در هر مرحله‌ای صدای دستگاه عوض شد به کارکرد عادی آن شک کنید.

بررسی آپشن های مینی فرز

آپشن های دستگاه مینی فرز را به خوبی بررسی کنید. شسی ها، دیمر، تعداد دور، اتصال دسته کمکی، اتصال قاب محافظ و…اجازه ندهید هنگام کار کردن عدم آشنایی با این آپشن ها به شما استرس وارد کرده و یا در حال کار شما را غافل‌گیر کند.

نکات ایمنی کار با مینی فرز
نکات ایمنی کار با مینی فرز

تمرین به دست گرفتن مینی فرز قبل از کار

قبل از روشن کردن دستگاه برای کار با توجه به راست دست یا چپ دست بودنتان جای دسته کمکی را مشخص کنید و دست گرفتن دستگاه را تمرین کنید. در حالت خاموش و به‌صورت تمرینی کورس حرکت مینی فرز و دست گرفتن و جایگاه ایستادن را تمرین کنید.

معاینه قسمت‌های الکتریکی مینی فرز

قبل از استفاده دوشاخه برق، کابل و ورودی کابل به دستگاه را بررسی کنید که دچار ضربه خوردگی یا پارگی نشده باشد. در صورت مشاهده حتماً تعویض یا تعمیر کنید. اگر از سیم سیار استفاده می‌کنید آن را هم در بررسی‌ها مورد توجه قرار دهید.

انتخاب صفحه مناسب کار با مینی فرز

صفحه باکیفیت، با اندازه مناسب و حتماً مناسب کار انتخاب کنید. صفحه برش و ساب و براش کارکردی کاملاً متفاوت چه در نتیجه کار و چه در فرایند اجرا دارند که نباید هیچ یک را جای دیگری استفاده کنید. مؤلفه‌های مجاز دیگری مانند قطر صفحه و تعداد دور را هم با پلاک دستگاه تطبیق دهید.

قبل از شروع به کار دو بار استارت بدون بار بزنید

پس از اتصال صفحه مناسب به دستگاه و محکم کردن با آچار چاکنت قبل از استفاده گارد محافظ را تنظیم کنید و قبل از درگیر کردن صفحه با کار یک یا دو استارت کوتاه ۵ ثانیه‌ای داشته باشد و صدای دستگاه و درست بستن صفحه را بررسی کنید. به هیچ عنوان گارد را جدا نکنید.

نکات ایمنی کار با مینی فرز
نکات ایمنی کار با مینی فرز

مسیر برش یا ساب را قبل از شروع به خوبی تصور کنید

قبل از شروع به برش کاری و ساب زدن، محل برش، طول برش، موانع اطراف برش، زیر سنگ یا فلزی که برش می‌کنید را بررسی کنید. توجه کنید که آیا باید در یک کورس برش کنید یا در چند کورس و چند جهت، به مسیری که باید دستگاه را برای برش هدایت کنید هم دقت کنید که بدون مانع و قابل دسترسی باشد.

محیط کار را قبل از شروع بررسی کنید

محیط برای شروع کار معاینه کنید. از جمله به مسیر پرتاب براده‌های برش یا ساب دقت کنید. در محیطی مواد اشتعال زا (چوب، پارچه، مواد پلاستیکی، نفتی و…) وجود دارد این مورد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

از مینی فرز در محیط های مرطوب، محیط های دارای گاز ها یا مایعات اشتعال زا، محیط های بسته بدون تهویه استفاده نکنید.

استفاده از مینی فرز در محیط های دارای گردوخاک سنگین باعث مکش گردوغبار و سنگ ریزه به داخل دستگاه و در نتیجه آسیب دیدن جدی آن می‌شود.

برش یا ساب مخازن تحت فشار بسیار خطرناک است

مخازن تحت فشار مانند کپسول های هوا را به هیچ عنوان بدون تخلیه فشار برش یا ساب نزنید. مخازن سوخت را حتی پس از تخلیه سوخت برش یا ساب نزنید مگر در شرایطی که کاملاً امن شده باشد. دیوار یا جایی که برش می‌زنید را به لحاظ وجود سیم و کابل و تأسیسات حتماً معاینه کنید

نکات ایمنی کار با مینی فرز
نکات ایمنی کار با مینی فرز

محل برش و ساختاری که برش می‌کنید را بررسی کنید

محلی که برش یا ساب می‌زنید با به درستی معاینه کنید. در واقع شما باید قبل از شروع به کار یک پلن ذهنی از کل کار داشته باشید. مخصوصاً در مورد اجسام سنگین یا ستون‌های حمال باید پیش‌بینی فرایند و تکیه‌گاه های برش را داشته باشید تا در طول فرایند برش تیغه تحت فشار جانبی قرار نگیرد یا پس از برش سازه دچار تنش های غیر قابل کنترل ناشی از وزن و یا تغییر نقطه ثقل نشود.

در مسیر برش و پشت مینی فرز قرار نگیرید

موقع کار کردن همیشه پیش‌بینی بدترین حالت ممکن یعنی کیک بک را داشته باشید. پس در مسیر کیک بک احتمالی قرار نگیرید.

بهترین ناحیه قرار گیری مینی فرز برای کار کردن فاصله یک آرنج دست با بدن است و هر چقدر این فاصله بیشتر باشد احتمال آسیب ناشی از کیک بک بیشتر می‌شود. همچنین بهترین ارتفاع کار کردن با مینی فرز ارتفاع استاندارد یک میز کار است که این ارتفاع با توجه به ارتفاع سازه‌ای که با آن کار می‌کنید می‌تواند تغییر یابد.

خرید مینی فرز هیوندای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.