سمپاش دستی چیست و چگونه کار می کند ؟

سم پاش دستی هیوندای مدل HP2090

سمپاش دستی چیست و چگونه کار می کند ؟ سمپاشی یکی از اقدامات مهم برای بالا بردن کیفیت و طول عمر گیاهان در مزارع و باغات می باشد هدف از استفاده از این دستگا‌ه ها علاوه بر سهولت سمپاشی، افزایش سرعت این کار بدون هدر دادن سم، با بهترین کیفیت می باشد. یکی از انواع سمپاش‌ها، سمپاش دستی است که معمولا در گلخانه ها یا باغچه های كوچك به كار می روند به همین دلیل این نوع از سمپاش ها به سمپاش های گلخانه ای نیز مشهور هستند.

سمپاش دستی از يك مخزن و يك پمپ و پیستون پمپ تشكيل شده و پيستون به وسيله دست درداخل سيلندر به حركت در آمده و هوا را در حین حركت به جلو به دو قسمت نامساوی تقسيم می كند. پيستون، يك قسمت از هوا را وارد مخزن كرده و قسمت ديگر رامستقيماً در استوانه از روزنه كوچكی به خارج می فرستد. لوله باريكی در داخل مخزن تعبيه شده و مايع از طریق فشاری كه از هوای بالا در اثر حركت پيستون حاصل ميشود وارد لوله باريك شده و در انتهای لوله در اثر برخورد با قسمت دوم هوا به صورت ذرات بسيار ريزی در می آيد. هوای درون مخزن مايع سم را به صورت قطرات درشت در آورده و پشت سرهم به خارج پرتاب می كند و هوای قسمت دوم اين قطرات را به صورت ذرات ريز در می آورد.

برای اطلاع بیشتر از ابزارالات هیوندای مقاله نمایندگی ابزارالات هیوندای در شیراز را حتما بخوانید .

انواع سمپاش دستی

سمپاش ها براساس شکل به دو دسته کتابی و استوانه ای تقسیم می شوند. از نظر جنس نیز به دو دسته سمپاش استیل یا فلزی و سمپاش پلاستیکی و از نظر کارایی به دو دسته تلمبه ای و شارژی میتوان تقسیم نمود.

سمپاش دستی چیست و چگونه کار می کند ؟
سمپاش دستی چیست و چگونه کار می کند ؟

سمپاش کتابی

در سمپاش کتابی سم با فشار موجود در منبع از سمپاش خارج می شود. فشار در اين نوع سمپاش متناوب است يعنی شخصی كه با اين سمپاش كار می كند با يك دست تلمبه می زند و با دست ديگر سمپاشی می نمايد.

سمپاش استوانه ای

در سمپاش استوانه ای فشار با يك پمپ پيستونی ساده تامين می شود. کسی كه سمپاشی می كند پس از اينكه مخزن را از مايع سم پر كرد تلمبه میزند و هوا تحت فشاری در بالای مايع حبس می گردد. بعد از حبس هوا در بالای سم مایع، شير خروجی مايع سم را باز ميکند و شروع به سمپاشی ميكند.

سمپاش دستی تلمبه ای

سمپاش دستی تلمبه ای دارای یک مخزن و یک پمپ است. پیستون پمپ با استفاده از دست در داخل سیلندر به حرکت در می‌آید. در سمپاش‌ تلمبه ای سم داخل مخزن از طریق تلمبه به لوله و افشانک منتقل شده و عمل سمپاشی را انجام می‌دهد.

سمپاش شارژی

سمپاش شارژی یکی دیگر از انواع سمپاش‌ دستی است که با باطری کار میکند تا بدون نیاز به فشار از طریق پمپ، سم را از داخل مخزن بیرون بکشد. از آن جا که سمپاش شارژی را به راحتی میتوان حمل کرد، این نوع سمپاش با ظرفیت های مختلف از 10 تا 20 لیتر موجود هستند. این نوع از سمپاش ها را میتوان به راحتی مانند کوله پشتی روی دوش قرار داد و هم آن را از طریق دسته‌ی بالای سمپاش در دست گرفت و حمل کرد.

سمپاش دستی دو کاره

سمپاش های دستی دوکاره به هر دو صورت شارژی و تلمبه دستی کار میکنند که در هنگام اتمام باطری میتوان به صورت تلمبه ای و دستی از آن ها استفاده کرد. این دستگاه‌ها با لانس استیل، فشار قوی خروجی سم و با کیفیت بسیار بالا عمل سمپاشی را انجام می‌دهند و غالباً نوع پلاستیکی آن‌ها، از پلاستیک نو و درجه یک، در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد سمپاش های دستی مخصوص استفاده در مکان های با مساحت کم مانند باغچه ها یا گلخانه ها می باشد که با استفاده از این دستگاه می‌توانید به شکل چشمگیری در مصرف سم صرفه‌جویی کنید و آن را به صورت یکنواخت در مکان مورد نظر خود پخش کنید. هم چنین با استفاده از این دستگاه میتوان کار سمپاشی را با راندمان و کیفیت بالا انجام داد.

هنگام استفاده از سمپاش دستی رعایت نکات زیر الزامی می باشد:

  • در هنگام استفاده از سمپاش، باید از لباس های مخصوص استفاده کنید.
  • فاصله‌ی ایمنی را از سمپاش هنگام استفاده از آن حفظ کنید.
  • هنگام پر کردن مخزن سمپاش و یا ترکیب سم با سایر مواد شیمیایی حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنید و مراقب باشید.
  • سمپاش را باید در جای تاریک و خشک به دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری کنید.
  • ممکن است فشار هوا در مخزن در اثر تلمبه زدن بالا برود. در این وضعیت در سمپاش را باز نکنید. در ابتدا مقدار کمی از سم را به بیرون بپاشید تا از فشار داخل مخزن کم بشود، بعد می‌توانید در سمپاش را باز کنید.

خرید سمپاش دستی هیوندای 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.