خرید فیلتر شنی استخری

خرید فیلتر شنی استخری

خرید فیلتر شنی استخری

آیا می دانستید که یونانیان باستان از فیلترهای شنی برای تمیز کردن استخرهای حمام خود استفاده می کردند؟ به طور کلی، فناوری فیلتر شنی به همین اندازه قدمت دارد، با این حال این بدان معنا نیست که این پدیده کارایی لازم را نداشته باشد. برخی از بزرگترین اختراعات از قرن ها پیش تاکنون همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورتی که شما نیز یک مالک جدید استخر هستید یا چنانچه تصمیم دارید سیستم فیلتراسیون استخر خود را تغییر دهید، ممکن است سوالاتی مانند: “فیلتر شنی چیست؟ فیلتر شنی چگونه کار می کند؟ آیا عملکرد فیلتر شنی بهتر از عملکرد سیستم کارتریج است؟ هزینه فیلتر شنی چقدر است؟” در ذهن خود مرور کنید. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. بنابراین در صورتی که قصد دارید یک فیلتر شنی برای استخر خود خریداری کنید، این مقاله می تواند به شما کمک کند.

در این راهنما، فیلترهای شنی را به تفصیل بررسی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم قبل از سرمایه گذاری در استخر خود، تصمیم بگیرید که آیا این فیلتر برای استخر شما مناسب است یا خیر. در پایان، باید در مورد انتخاب یک فیلتر شنی مناسب، هزینه، نحوه نگهداری، مقایسه آن با انواع دیگر فیلترها و موارد دیگر، ایده بهتری داشته باشید.

فیلتر شنی استخری
فیلتر شنی استخری

خرید فیلتر شنی استخری

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی در اصل مخزنی پر از ماسه است که به شبکه فیلتراسیون استخر شما متصل می شود. با عبور آب استخر از مخزن شن، ماسه موجود در مخزن، زباله ها و ذرات را از آب می گیرد و از بازگشت آنها به استخر جلوگیری می کند. انجام این کار منجر به تمیزتر و شفاف تر شدن آب استخر می شود.

 

محفظه فیلتر شنی استخر

اغلب فیلترهای شنی از ماسه یا سیلیس کریستال مش استفاده می کنند، اما ممکن است از شیشه یا زئولیت نیز استفاده کنند. محفظه فیلتر شنی معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس یا پلاستیک ساخته می شود و به اندازه کافی بادوام است تا در برابر فشار زیادی که برای اجرای سیستم فیلتراسیون لازم است، مقاومت کند.

 

 نحوه عملکرد فیلتر شنی

معمولا فیلترهای شنی از طریق شن و ماسه آب را با فشار بسیار زیاد از بالای مخزن به پایین آن انتقال می دهند. همانطور که آب به پایین مخزن چکه می کند، لبه های تیز دانه های شن ذراتی مانند خاک، زباله و مواد زائد در استخر را جذب می کنند. بدین ترتیب، ذرات کوچکتر از آب جدا می شوند تا زمانی که شن بیش از حد متراکم شود و نیاز به شستشوی معکوس داشته باشد.

 

 شستشوی معکوس فیلتر شنی

برای تمیز کردن شن و ماسه، فیلتر شنی نیاز به شستشوی معکوس (دستی یا اتوماتیک) دارد. شستشوی معکوس فیلتر شنی به گونه ای است که جریان آب را از طریق ماسه معکوس می کند. این فرایند از قسمت های جانبی در پایین استخر آغاز می شود و به سمت بالا حرکت می کند، در این حین، زباله ها و ذرات از آب جدا می شوند.

هنگامی که فرآیند به بالای فیلتر رسید، آلودگی ها دور ریخته می شومد و دیگر به استخر باز نمی گردند. شستشوی معکوس را تنها در عرض چند دقیقه انجام می شود و این عمل، یک فرآیند پیچیده یا زمان بر نیست.

 

پس از اتمام چرخه شستشوی معکوس و شستشوی سیستم، اکنون ماسه تمیز می تواند فرآیند فیلتر کردن آب استخر را یک بار دیگر آغاز کند.

هیوندای تولز خرید فیلتر شنی استخری
هیوندای تولز خرید فیلتر شنی استخری

آناتومی فیلتر شنی

در صورتی که مایلید دقیقاً در مورد چگونگی حرکت آب از طریق یک فیلتر شنی آگاه شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید، زیرا قصد داریم چگونگی عملکرد قسمت های مختلف فیلتر را توضیح دهیم.

به طور کلی، طی این فرآیند، آب استخر وارد فیلتر شنی بالای مخزن می شود و همواره از این قسمت فیلتراسیون آب را آغاز می کند. به این معنی که چنانچه آب از لوله ای در کنار مخزن وارد شود، برای آغاز چرخه فیلتراسیون، پمپاژ آب باید به سمت بالا انجام شود.

برای درک بهتر این مطلب می توانید آن را مانند یک فواره در نظر بگیرید. آب می تواند از هر جهت وارد یک چشمه شود، اما مهم نیست که چه اتفاقی می افتد، آب باید از لایه بالایی به پایین چکه کند.

هنگامی که آب در بالای مخزن فیلتر شنی قرار گرفت، اکنون از طریق یک توزیع کننده عبور می کند تا اطمینان حاصل شود که آب استخر به طور یکنواخت روی بستر ماسه پخش می شود.

سپس آب استخر قبل از رسیدن به قسمت های جانبی که در پایین مخزن قرار دارد، از طریق شن و ماسه شسته می شود. معمولا دهانه ‌های جانبی فیلتر به اندازه ‌ای بزرگ هستند که آب به راحتی از آنها عبور می‌ کند، اما برای ریزش ماسه و به دورن استخر بسیار کوچک هستند.

در طول فرآیند شستشوی معکوس، آب از قسمت ‌های جانبی بخش پایینی آن خارج می‌ شود و از طریق توزیع کننده های موجود در آن به سمت بالای ماسه حرکت می‌کند تا آلودگی های آن جدا شود.

 

ویژگی های فیلترهای شنی استخر

همان طور که گفتیم فیلترهای شنی یک گزینه محبوب برای تمیز نگه داشتن استخرهای شنا هستند. این فیلترها از شن و ماسه طبیعی به عنوان یک عامل فیلتر کننده استفاده می کنند و زباله ها را هنگام عبور از آن به دام می اندازند تا تنها آب تمیز به داخل استخر شما پمپ شود. از آنجایی که فیلترهای شنی قطعات کاغذی یا الیافی برای مسدود شدن یا پاره شدن ندارند، اغلب می ‌توانند برای سال ‌ها دوام داشته باشند و تنها به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند تا بتوانند آنها را در شرایط کارکرد مطلوبی نگه دارند. در صورتی که به دنبال یک راه حل برای فیلتراسیون استخر خود هستید، زمانی را صرف بررسی مزایای فیلترهای شنی نماید تا یقین پیدا کنید که آیا این نوع فیلتر برای استخر شما مناسب است یا خیر.

 

مواد فیلتر شده توسط شن و ماسه

معمولا طیف وسیعی از مواد توسط فیلتر شنی شما جذب می شود. مواد بزرگ تر مانند برگ ها، شن و حشرات به هیچ وجه نمی توانند از ماسه عبور کنند و حتی مواد کوچک تر با حرکت آب در استخر در داخل مخزن فیلتر متوقف می شوند. حتی ذرات کوچک بین 20 تا 100 میکرون نیز توسط شن و ماسه در فیلتر شنی شما جذب می شوند و به طور بالقوه، ذرات کوچک تر از آن می توانند با جمع آوری زباله ها در فیلتر نگهداری شوند. بنابراین ذراتی که در ابتدا از فیلتر عبور می کنند، ممکن است پس از مدتی مجددا فیلتر شوند، زیرا آب موجود در استخر شما از فیلتر عبور می کند.

 

الزامات تعمیر و نگهداری فیلتر شنی

از آنجایی که مواد توسط فیلتر شنی شما جذب می شود، باید هر از چند ماهی آن را تمیز کنید. هرچه میزان آلودگی و زباله بیشتری در فیلتر شما باقی بماند، فشار بیشتری در داخل کپسول فیلتر ایجاد می شود. بنابراین همواره به یاد داشته باشید که به قرائت اولیه گیج فشار روی فیلتر شنی استخر خود توجه کنید، سپس هر هفته یا دو هفته یکبار آن را بررسی نمایید تا از میزان افزایش فشار آن مطلع شوید. هنگامی که فشار 8 تا 10 پوند افزایش یافت، باید فیلتر را با انجام آنچه به عنوان “تمیز کردن معکوس” شناخته می شود، از آلودگی ها بزدایید. با انجام این کار سعی کنید آلودگی های اضافی و سایر زباله ها را از ماسه پاک کنید. لازم به ذکر است که شستشوی معکوس فیلتر شنی بسیار آسان می باشد. برای انجام این کار، آب چرخشی پمپ را از طریق فیلتر ببندید و اجازه دهید که پمپ کاملاً متوقف شود. هنگامی که پمپ متوقف شد، شیلنگ شستشوی معکوس را باز کنید و شیر تنظیم پمپ را روی «Backwash» قرار دهید. اکنون پمپ را روشن نمایید و اجازه دهید کار کند. پس از مدتی، آب شروع به زلال شدن می کند و با خارج شدن زباله ها و آلودگی های بیشتر، شروع به تیره شدن می کند. اکنون اجازه دهید آب جاری شود تا زمانی که مجددا آب شفاف گردد، سپس پمپ را خاموش کنید. شیر تنظیم را روی “Rinse” قرار دهید و اجازه دهید پمپ در چرخه شستشو به مدت 30 تا 45 ثانیه کار کند. پس از اینکه فیلتر را شتشو دادید، مجددا شلنگ را روی شستشوی معکوس قرار دهید و قبل از راه اندازی مجدد، پمپ را به حالت عادی خود بازگردانید.

 

تعویض شن و ماسه فیلتر

متأسفانه، حتی شستشوی معکوس معمولی هم نمی‌تواند فیلتر شنی را برای همیشه کارآمد نگه دارد. در نهایت شن و ماسه درون محفظه فیلتر نیاز به تعویض دارد، اگرچه این کار معمولاً تنها باید هر 5 تا 7 سال یک بار انجام شود، با این وجود تعویض شن و ماسه فیلتر دشوار نیست. اما باید خاطر نشان کرد که این کار به اندازه  و حجم قوطی که برای فیلتر شنی خود استفاده می کند، بستگی دارد. برای تعویض شن و ماسه فیلتر، با انجام شستشوی معکوس کار تعویض را آغاز نمایید و پس از اتمام کار، پمپ را خاموش کنید. اکنون شیر فشار بالای کپسول فیلتر را باز کنید تا فشار از داخل فیلتر شنی خارج شود، سپس شیر تخلیه را در پایین قوطی باز کنید تا آب داخل آن خارج شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله فیلترهای شنی و نحوه عملکرد آنها را توضیح دادیم. چنانچه قصد دارید برای استخر خود یک فیلتر شنی خریداری کنید و به اطلاعات بیشتری در این مورد نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.