راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی

راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی

راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی  : دریل برقی پرکاربردترین ابزار برقی در جهان به حساب می آید و تقریبا در تمام کارگاه های  و حتی در خانه ها و دفترهای کار، یک یا چندتا از این ابزار پیدا می شود و برای حفاری و سوراخ کاری در اجسام متفاوت از آن استفاده می شود.

نگهداری از دریل اگر به طور صحیح و به موقع صورت گیرد ، به افزایش عمر دریل کمک می کند و باعث کاهش هزینه های شما خواهد شد.

البته باید راه درست نگهداری و کار با دریل برقی را بدانید تا دچار ضرر و زیان نشوید. در ادامه با هیوندای تولز ایران همراه شوید تا شما را روش های  با نگهداری و تعمیر دریل برقی آشنا نماییم.

اجزای اصلی یک دریل برقی 

یک دریل برقی دارای دو بخش اصلی مکانیکی و الکتریکی می باشد . دریل برقی در بخش مکانیکی خود دارای گیربکس و چرخ‌دنده و در بخش الکتریکی معمولا شامل یک موتور الکتریکی و کیت کنترل است. موتور همان قسمتی می باشد که انرژی الکتریکی را دریافت می کند و به کمک کلاف های مسی خود، به صورت انرژی مکانیکی گردشی تحویل می دهد.

همه موتورهای برقی شامل بخش های استاتور و روتور یا آرمیچرند که به صورت سیم‌پیچی شده می باشند. برای رسیدن جریان به آرمیچر از براش یا زغال استفاده می‌گردد. زغال یک قطعه گرافیتی با رسانایی بالا می باشد که جریان را که به آن وارد می شود به آرمیچر هدایت می‌کند.

کیت کنترل در دریل برقی هم کار کنترل دور و جهت گردش موتور را بر دوش دارد. در دریل‌های برقی، جریان برق بعد از ورود، از راه کابل و دوشاخه وارد کیت کنترل و از آنجا وارد روتور یا استاتور می‌گردد.

مشکلات رایج دریل های برقی

راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی
راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی

ایرادات الکتریکی دریل های برقی

اشکال در دریل‌های برقی ممکن است در هر کدام ازبخش های برقی آن اتفاق بیفتد، این اشکلات می تواند در دو شاخه و کابل ورودی، سوئیچ و دیمر یا کیت کنترل، استاتور، آرمیچر و مجموعه کلکتورهای آن و یا در زغال و پایه‌های نگه‌دارنده‌ی آن ایجاد گردد.

تعداد زیادی از مشکلات الکتریکی دریل‌های برقی را می‌توان با دیدن و یا حتی بوییدن دستگاه به راحتی پیدا  شود . کافی است بعد از باز کردن قاب دستگاه، به دنبال سیم یا سوکت هایی باشید که از اتصال خود  جدا شده اند . همچنین ، همچنین در صورتی که فشار بیش‌ از اندازه به دریل وارد شود ، ممکن است بوی سوختگی به مشام برسد که نشانه‌ی صدمه‌ی جدی به دستگاه می باشد.

اختلال در دوشاخه و کابل رابط دریل می تواند به صورت روشن نشدن دریل و یا به شکل روشن و خاموش شدن دریل بعد از تکان دادن کابل بروز کند . این اختلال بیشتر در بخش ورودی کابل به دریل بوجود می آید و با تعمیر یا تعویض کابل به آسانی برطرف می گردد.

کیت کنترل که با نام سوئیچ یا دیمر هم مشهور می باشد ، مسوولیت خاموش و روشن کردن دریل، کنترل دور گردش و تعویض جهت چرخش دریل در دریل های دارای این قابلیت را به عهده دارند.

نکته‌ی مهم در اینجاست که این کیت معمولاً قابل تعمیر نمی باشد و در واقع، تعمیر آن به دلیل ارزان بودن آن ، به صرفه نیست و بهتر است تعویض گردد.

اینجا بخوانید »» دریل بتن کن چیست ؟

ایرادات مکانیکی دریل های برقی

ایرادات مکانیکی دریل برقی معمولاً در گیربکس اتفاق می افتد و باعث صداهای ناهنجار و غیرطبیعی می گردد. برای جلوگیری  از آن ، لازم است هر چند وقت یک بار دریل را باز کنید و قطعات متحرک و پوسته داخلی گیربکس را تمیز نمایید و دوباره با گریس نسوز، گریس کاری کنید. تعمیر گیربکس  در دریل های برقی مورد  بسیار مهمی است و نباید آن از آنغافل شد.

در دریل‌های که ارزان‌ تر  هستند خرابی ها معمولا به چرخ‌دنده‌ی متصل به محور موتور بر می گردد. این چرخ‌دنده بعد از مدتی هرز می گردد.

گاهی هم ضربه های ناشی از افتادن دریل، قاب نگه‌دارنده‌ی زغال را کج و معیوب می نماید و باعث ایجاد جرقه‌های شدید و پر سر و صدا در دریل می گردد.

برای افزایش کارایی عملکرد بهتر دریل های برقی ، لازم است که در دوره های زمانی منظمی، زغال دریل را تعویض نماید  و حتما از زغال‌های باکیفیت و هم اندازه با قسمت پایه‌ی زغال استفاده کنید.

راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی
راهنمای نگهداری و تعمیر دریل برقی

برای افزایش عمر دریل برقی چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

متناسب با کار خود دریل انتخاب کنید  بررسی دقیق و جستجوی کافی به هیچ وجه فراموش نکنید  . از هر دریل هم به اندازه توان آن توقع داشته باشید . توجه داشته باشید که  قیمت دریل های برقی بهترین نشان دهنده کارایی آن می باشد.

فراموش نکنید که بعد از کارهای پر گرد و غبار، حتماً دریل را باد تمیز کنید تا منافذ از گرد و خاک کاملا پاک شود.

همیشه مواظب باشید که از گیرپاچ شدن مته‌ی دریل در کار جلوگیری شود . اگر دریل  برقی شما مکانیزم کلاچ ایمنی ندارد، در زمان گیر کردن مته در قطعه، سوئیچ ابزار را آزاد نمایید و ابزار را خاموش کنید. در غیر این صورت ممکن به خودتان یا دریل آسیب جدی وارد شود.

به خاطر سرعت زیاد حرکت و گرمای بالا در دریل های برقی ، احتمال آسیب به این آن بسیار زیاد می باشد . پس در کارهای طولانی مدت و سنگین، توقف های منظمی ایجاد نمایید و به دریل تان کمی وقت برای استراحت بدهید.  ابزار را خاموش نمایید تا دمای آن پایین بیاید و سپس به کار ادامه دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.